loading...
وکالت
یگانه بازدید : 30 چهارشنبه 14 آبان 1399 نظرات (0)

در مطلب صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، ماهیت این نهاد و هم‌چنین هدف ایجاد آن مورد بررسی قرار گرفت. هم‌چنین بیان شد که در چه مواردی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مکلّف است ضرر و زیان وارده را جبران کند و در این موارد میزان مسئولیت آن چه اندازه می‌باشد. علاوه‌براین خسارت‌هایی که جبران آن‌ها برعهده‌ی صندوق نمی‌باشد نیز مورد اشاره قرار گرفت. حال در این مطلب درصدد آن هستیم به بیان این موضوع بپردازیم که اگر مطابق قانون صندوق تأمین خسارات بدنی مسئول جبران ضرر و زیان وارده شناخته شود، شخصی که به دنبال جبران ضرر و زیان وارد بر خویش است برای دریافت خسارت از صندوق باید چه مراحلی را طی کند تا صندوق به درخواست او رسیدگی نموده و ضرر و زیان وارده را جبران نماید. با ما در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را بررسی نماییم.

 

جهت مراجعه به صندوق تأمین خسارات بدنی چه مدارکی باید ارائه شود؟
برای این‌که شخصی بتواند به صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مراجعه کند، باید دادگاه کیفری حکم به مسئولیت صندوق تأمین خسارات بدنی صادر کند. پس از آن‌که دادگاه کیفری حکم صادر کرد که صندوق خسارات بدنی موظف است در حدود تعهداتی که دارد دیه را بپردازد، زیان‌دیده می‌تواند به صندوق مراجعه کند. در این‌جا باید توجه داشت که اگر حادثه رانندگی منجر به فوت شده‌باشد، در صورت درخواست ورثه فرد فوت شده یا درخواست راننده‌ای که مسبب حادثه بوده‌است، صندوق می‌تواند بدون نیاز به صدور رأی توسط دادگاه، خسارت بدنی وارد شده را پرداخت کند اما در صورتی که حادثه رانندگی منتهی به فوت نشده باشد، در صورت درخواست زیان‌دیده یا ورثه‌ی او، صندوق باید تا ۱۵روز نصف دیه‌ی تقریبی را بپردازد و مابقی آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه توسط دادگاه پرداخت کند. برای این‌که صندوق به این درخواست‌ها رسیدگی کند، ضروری است که اصل یا تصویر مدارک زیر به صندوق ارائه شود:
۱. گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا مقامات قضایی و یا گزارش کمیسیون جلوگیری از سوانح راه‌آهن(در حوادث ریلی) یا نظریه قطعی کارشناس یا هیئت کارشناسی منتخب مراجع قضایی.
۲. مدرک شناسایی معتبر، گذرنامه و یا هرگونه مدرک صادره از سوی مراجع ذی‌صلاح برای اتباع خارجی
۳. جواز دفن یا گواهی فوت یا شناسنامه باطل شده‌ی متوفی(شخص فوت شده)
۴. نظریه پزشکی قانونی در صورت نیاز
۵. رأی مرجع قضایی در صورت نیاز
۶. گواهی انحصار وارثت در صورت فوت زیان‌دیده
۷. اوراق بالینی بیمارستانی، فرم مراقبت‌های اورژانس، اظهارات شهود حسب مورد و شماره‌حساب ذی‌نفع
اگر چنانچه در مدارک ارائه شده نقصی وجود داشته باشد، صندوق موظف است ظرف ۳ روز به درخواست دهنده اطلاع دهد.

 


نحوه‌‌ی جبران خسارات توسط صندوق تأمین خسارات بدنی
در مواردی که صندوق تأمین خسارات بدنی مسئولیت جبران خسارت را دارد، صندوق ممکن است بدون گرفتن تضمین از زیان‌دیده یا مسبّب زیان، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و پس از آن به نمایندگی از زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی وجوه پرداخت‌شده را بازپس بگیرد. در برخی از موارد برای بازپس گرفتن وجوه پرداخت شده باید به شرکت بیمه رجوع نموده و در برخی از موارد موظف است به مسبب حادثه مراجعه کند. این موارد به شرح زیر است:
الف. در صورتی که پرداخت خسارت به سبب نداشتن، انقضاء(پایان مدت) یا بطلان بیمه‌نامه باشد به مسبب حادثه رجوع می‌کند.
ب. در صورتی که پرداخت خسارت به سبب تعلیق پروانه یا توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر باشد، به بیمه‌گر و مدیران آن رجوع می‌کند.
پ. در صورتی که پرداخت خسارت به سبب شناخته‌نشدن وسیله نقلیه مسبب حادثه یا بیمه‌گر رجوع می‌کند.
ت. در صورتی که پرداخت خسارت به سبب خارج از ظرفیت بودن سرنشینان داخل وسیله‌نقلیه مسبب حادثه باشد، به مسبب حادثه رجوع می‌کند.

مواردی که صندوق تأمین خسارت‌های بدنی نمی‌تواند به مسبب حادثه مراجعه کند
در این موارد، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی باید ضرر و زیان وارده را جبران کند و پس از جبران دیگر نمی‌تواند به مسبب حادثه یعنی کسی که سبب ایجاد حادثه شده‌است، مراجعه کند:
الف. در مواردی که صندوق موظف است معادل دیه مرد مسلمان را به زیان‌دیده یا قائم‌مقام قانونی او بپردازد، نمی‌تواند برای بازپرداخت مابه‌التفاوت دیه شرعی با دیه مرد مسلمان به مسبب حادثه رجوع کند.
ب. در مواردی که زیان‌دیدگان خارج از وسیله نقلیه بیش از سقف تعهدات بیمه‌گر باشد.
پ. در صورت تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت بیمه یا صدور حکم توقف یا ورشکستگی بیمه‌گر
ت. در موارد جبران کسری پوشش بیمه‌نامه ناشی از افزایش مبلغ ریالی دیه

اشخاص ثالث زیان‌دیده می‌توانند برای دریافت خسارت به صورت مستقیم به شرکت بیمه و یا صندوق تأمین خسارت‌های بدنی مراجعه نمایند.

 

یگانه بازدید : 36 دوشنبه 05 آبان 1399 نظرات (0)

طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، افرادی که مرتکب جرمی شوند و مجازات آنها به شرح زیر باشد، دارای محکومیت موثر کیفری هستند و تا پایان این موارد نمی‌توانند گواهی عدم سوء پیشینه بگیرند.

⬆بر اساس این ماده، محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند:

 

۷ سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

۳ سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت واردشده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه ۴

۲ سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت واردشده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه ۵.

 

بر اساس تبصره‌های این ماده، در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود، اما در گواهی‌های صادره از مراجع ذی‌ربط منعکس نمی‌شود، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

همچنین در مورد جرایم قابل گذشت، در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود، اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.

در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدت‌های فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می‌شود.

محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می‌شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که در اجرای تبصره یک ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی درخصوص افرادی که سابقه محکومیت کیفری داشته، اما سابقه آن‌ها در حال حاضر موثر نیست، آیا فرم شماره یک (فاقد سابقه کیفری) یا فرم شماره ۲ (فاقد سابقه موثر کیفری) صادر و به وی تحویل می‌شود یا خیر؟

پاسخ این است که با توجه به اینکه صرفاً محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، محکوم‌علیه را در مدت‌های مقرر در ذیل این ماده از حقوق اجتماعی محروم می‌کند، در غیر موارد مذکور در بند‌های ذیل این ماده محکوم‌علیه فاقد سابقه کیفری محسوب می‌شود و لزومی به درج در گواهی صادره نیست و باید گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری صادر شود.

 

ارتباط با وکیل خوب در مشهد با شماره گیری ۰۹۱۵۲۴۹۱۰۴۰ – ارتباط با گروه وکلای دادگستری دادپلاس از طریق کانال تلگرام

 

یگانه بازدید : 49 دوشنبه 31 شهریور 1399 نظرات (0)

 دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی یک قطعه زمین و صدور قرار تامین عین خواسته

خواهان :

خوانده :

وکیل یا نماینده قانونی :

تعیین خواسته و بهای آن : صدور حکم ب الزام خوانده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند انتقال رسمی یک قطعه زمین پلاک ثبتی ... واقع در بخش ... شهر ... مقوم بر... ريال؛ 2- صدور قرار تامین عین خواسته

دلایل و منضمات :1- فتوکپی مصدق بیع نامه مورخ ... 2- فتوکپی مصدق استشهادیه 3- استماع شهادت شهود 4- استعلام ثبتی 5- تحقیق محلی

ریاست محترم مجتمع قضایی / دادگستری

با سلام احتراما به استحضار عالی می رساند :

1-     خوانده مالک ششدانگ یک قطعه زمین به مساحت ... مترمربع دارای پلاک ثبتی ... واقع در خیابان ... کوچه ... بخش ... شهرستان ... می باشد

2-     اینجانب به مجب بیع نامه مورخ ... ششدانگ زمین موصوف را از خوانده محترم خریداری و کل ثمن معامله را به وی پرداخت نموده ام و زمین موصوف در حال حاضر در تصرف اینجانب می باشد

3-     نظر به این که با مراجعات مکرر به خوانده ، نامبرده از حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی استنکاف می ورزد بدوا با استناد به مواد 108 و 122 قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور قرار تامین عین خواسته از پلاک ثبتی مورد ادعا و در ماهیت مستندا به مواد 198 و 519 قانون مذکور و مواد 219 و 220 قانون مدنی صدور حکم بر الزام خوانده به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی پلاک ثبتی ... با احتساب کلیه خسارات قانونی مورد استدعاست .

با تقدیم احترامات فائقه

نام و نام خانوادگی

امضا و اثر انگشت

 

ارتباط با وکیل خوب در مشهد

یگانه بازدید : 42 شنبه 22 شهریور 1399 نظرات (0)

 ایا شلاق تعزیری بابت رابطه نامشروع مادون زنا در پیشینه کیفری محکوم درج میگردد؟

 

محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی ، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان ، در مدت زمان مقرر در این ماده ، محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم میکند :

الف – هفت سال در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب – سه سال در محکومیت به قطع عضو ، قصاص عضو ، در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد ، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

پ – دو سال در محکومیت به شلاق حدی ، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و جبس درجه پنج

تبصره 1 – در غیر موارد فوق ، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج میشود لکن در گواهی صادره از مراجع ذیربط منعکس نمیگردد مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات

تبصره 2 – درمورد جرائم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی ، اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع می شود .

تبصره 3 – در عفو و آزادی مشروط ، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدت های فوق از زمان عفد یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می شود. محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم میگردد.

منبع : وکیل خوب

 

یگانه بازدید : 47 چهارشنبه 19 شهریور 1399 نظرات (0)

مالکیت بر انباری

یکی دیگر از متعلقات آپارتمان انباری است و شهرداری به هنگام صدور گواهی پایان ساختمان ، آن را در ردیف قسمت های اختصاصی قرار نی دهد و در صورت مجلس تفکیکی نیز انباری در زمره بخش های اختصاصی آپارتمان مخصوب می شود . واحد های ثبتی میتوانند،پس از انجام معامله و اخذ مدارک انتقال رسمی با توضیح لازم در سوابق ثبتی و پیش نویس سند مالیکت ، قطعه یا قطعات خریداری جدید را به واحد آپرتمانی مورد مالکیت قبلی خریدار الحاق نمایند.

از جمله مسائلی که بعد از صدور اسناد مالکیت و اختصاص یافتن انباری ها و پارکینگ ها ، به قطعات آپارتمان ، مطرح می شود این که ، آیا مالک آن میتواند انباری یا پارکینگ را به غیر انتقال دهد ؟ یا به عکس مالک تنها آپارتمان مورد انتقال قرار داده و انباری یا پارکینگ را در مالکیت خود حفظ کند ؟

در پاسخ باید گفت،پارکینگ و انباری ساختمان از جمله توابع آپارتمان های ساختمان است و مالکان آپارتمان ها ،شرکای قسمت های مشترک ساختمان هستند.قسمت های مشترک ساختمان دارای شخصیت حقوقی است و واگذاری هر سمت از توابع و لواحق واحد های اختصاصی ساختمان به غیر از شرکای ساختمان مغایر مقررات جاری است.زیرا عمل در واقع نوعی امکان ورود شخص غریبه به قسمت های مشترک است.به همین جهت در اسناد انتقال رسمی آپارتمان ها عدم واگذاری انباری و پارکینگ به غیر شرکای ساختمان قید می شود.بدیهی است اجاره یا انتقال پارکینگ و انباری آپارتمان ها به هر یک از مالکان همان ساختمان بدون مانع است.

منبع : دادپلاس

 

 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 87
  • بازدید سال : 629
  • بازدید کلی : 3,581